DIGIASMO Ota yhteyttä
← Takaisin blogiin

Miten valita oikea verkkotunnus (domain) yritykselle?

Julkaistu: 26. kesäkuuta 2025

Verkkotunnus, eli domain, on paljon enemmän kuin pelkkä osoite – se on yrityksesi digitaalinen identiteetti. Oikein valittu domain on helppo muistaa, tukee brändiäsi ja parantaa hakukonenäkyvyyttä. Väärä valinta taas voi aiheuttaa sekaannusta ja heikentää markkinointisi tehoa. Käydään läpi tärkeimmät askeleet onnistuneeseen valintaan.

1. Pidä se lyhyenä, ytimekkäänä ja helppona kirjoittaa

Mitä pidempi ja monimutkaisempi domain on, sitä vaikeampi se on muistaa ja sitä todennäköisemmin asiakas kirjoittaa sen väärin. Vältä numeroita ja väliviivoja, sillä ne on vaikea välittää suullisesti.

2. Valitse brändiäsi tukeva nimi

Parhaimmillaan verkkotunnus on sama kuin yrityksesi nimi. Tämä on kaikkein selkein ja brändin kannalta tehokkain ratkaisu. Jos yrityksesi nimi on jo varattu, yritä luoda siitä looginen ja tunnistettava muunnelma.

3. Sisällytä avainsana, jos se on luontevaa

Jos se sopii luontevasti nimeen, avainsanan (kuten palvelusi tai sijaintisi) lisääminen voi hieman auttaa hakukoneoptimoinnissa ja kertoa asiakkaalle heti, mitä teet.

4. Valitse oikea pääte (.fi, .com)

Verkkotunnuksen pääte on tärkeä viesti. Se kertoo, mille markkinalle toimit.

5. Tarkista saatavuus ja toimi nopeasti

Kun olet keksinyt hyvän nimen, tarkista sen saatavuus välittömästi domain-välittäjän (kuten Domainkeskus tai GoDaddy) sivuilta. Hyvät verkkotunnukset varataan nopeasti. Jos löydät vapaan ja sopivan domainin, varaa se heti, vaikka et perustaisi verkkosivuja vielä tänään.

Yhteenveto

Täydellinen verkkotunnus on:

  1. Lyhyt ja muistettava
  2. Brändisi mukainen
  3. Helppo kirjoittaa ja lausua
  4. Oikealla päätteellä varustettu (.fi Suomessa)

Kun hankit verkkosivut kauttamme, autamme sinua tarvittaessa myös sopivan verkkotunnuksen valinnassa. Se sisältyy palvelupakettiimme.